H e n k  v a n  H o u t . n l     home

Reisverslag  Carla en Henk   2018

Bedoeling: Westkust van Europa van Boulogne sur Mer tot Porto.

DEEL 1

Frankrijk

INTRO

2 en 3 mei 2018.

Naar Landgraaf 135 km.

Van thuis  naar Camping "de Watertoren" in Landgraaf. Het is erg mooi weer. De route gaat via Venlo over Duitsland richting Heinsberg naar Rimburg.

Naast de camping zijn verschillende camperplaatsen. We staan op de plaats met het mooiste uitzicht, op de vroegere watertoren, nu restaurant. Op de camping is ook een leuk restaurant met terras, vlakbij het zwembad. Een deel van de toiletten is verouderd en in een vrijwel nieuw toiletgebouw zijn veel kapotte spullen. Jammer!

We hebben onze Limburgse familie weer ontmoet. Het was gezellig samen.

4, 5, 6, 7 en 8 mei

Naar Vijlen 35 km.

Dan naar camping "de Rozenhof" in Vijlen voor ons weekend met kinderen en kleinkinderen.  Wat geluierd, samen boodschappen gedaan, lekker gegeten en gedronken. Erg gezellig. We zijn met Mas, Pas en Willem tot woensdag gebleven.

START

9 mei

Naar Wimereux 385 km.

Na een nacht met heftige buikproblemen zijn we toch vertrokken. Naar Camping "L'Olympic" in Wimereux, Pas de Calais.    Via Maastricht,  Luik en Namen naar de grens bij Mons (Bergen).  We zijn vaak gestopt onderweg.  Op een parkeerplaats hebben we zelfs even bij moeten slapen, we waren alle twee nog steeds misselijk en moe.   Maar dan bereiken we toch eindelijk ons doel, de noordelijkste Franse kust. Om half zeven bemachtigen we nog net de laatste plaats op de camping, het is morgen Hemelvaart.

10, 11, 12 en 13 mei.

We zijn wat opgeknapt en gaan meteen op de fiets de omgeving verkennen. Na zo'n tien minuten zijn we al aan het eind van het dorp. Dan maar te voet het stadje verkennen. Vergane glorie, maar wel aan zee! Daarna hebben we wat boodschappen gedaan. De volgende dagen is het erg mooi weer, we fietsen naar Boulogne sur mer, met een steile klim op de route.  Op een plein met live muziek, eten we voor het eerst dit jaar moules-frites! Daarna zijn we via de Boulevard terug gefietst. Maar nu berg op en wind tegen. En op de camping lekker uitrusten.

14 en 15 mei

Hans en Nelly zijn aangekomen. Met hen gaan we de komende tijd de westkust van Frankrijk, Noord - Spanje en Noord - Portugal ontdekken.

16 mei

Naar  Villequier 211 km.

Naar Villequier, camping "Barre y Va".   Aankomst vijf over twaalf.  File bij de slagboom.   Van 12 tot 14 uur is middagpauze . De receptie heeft ons uiteindelijk toch allemaal binnengelaten en we hebben twee mooie plaatsen bemachtigd. Hans en Nelly zijn intussen verdwaald op een bospad. Terug op het rechte pad, mochten zij ook nog binnen in de middagpauze.

Het dorp en zijn omgeving is niet echt inspirerend en de campingbaas niet al te vriendelijk. De camping heet net niet "Bar en Boos". We hebben 's middags dus maar afgerekend en zijn de volgende morgen vroeg vertrokken.

17 mei

Naar Creully s.Seulles 129 km.

Naar Normandie, Creully s.Seulles camping "Les Troi Rivieres". Een mooie camping!  Snel de campers neergezet en op stap. Met een klim van 3 km. lang, een steigingspercentage van 7% en  met storm tegen fietsen we richting zee.   Courseulles s. Mer,  Juno Beach,  een van de landingsplaatsen van de geallieerden op 6-6-1944. Charles de Gaulle kwam hier, na een hevige strijd, met de eerste soldaten aan wal.

Daarna een drankje in het gezellige Maison Bleu. En op naar de Carrefour. Er moet tenslotte ook gegeten worden.

18 mei

Opgestaan in slow motion en daarna op de fiets naar Bayeux. Een leuke oude stad. We hebben er lekker gegeten en daarna wat rondgelopen. Vandaag zo'n 35 km. gefietst. Het was een mooie dag!

19 mei

Rustdag.

20 mei

naar Pontorson 130 km.

Op naar le Mont-st. Michel.   "Camping Haliotis" in Pontorson.   Mooie camping met erg grote plaatsen.   Het is zonnig maar wel wat fris. De campers staan snel op de plaats en we gaan op de fiets naar de wereldberoemde Mont-Saint- Michel. De laatste 2 km. moeten we te voet.

Het is eerste Pinksterdag.  Half Frankrijk is zo te zien hier neergestreken en de rest van de wereld ook. We hebben toch nog een plekje kunnen bemachtigen in een restaurant. Heerlijk zo door de Middeleeuwen te wandelen. Voldaan fietsen we terug.

21 mei

Naar La Baule 189 km.

Dwars door Bretagne naar de kust bij La Baule. Erg vermoeiend maar een hele mooie route.

Camping "la Roseraie". Weer mooie plaatsen en we komen helemaal tot rust.

Het is weer om te eten van het plaatje.

22 mei

Op naar de boulevard en daar langs het strand gefietst. Hans en Nelly maken een foto net zoals 25 jaar geleden. Het is zonnig 22º af en toe een wolk. Een biertje op een terras, dan flaneren door de winkelstraat met mooie winkelpanden. En met een grote omweg rijden we terug.

Vandaag eten we omelet met Coburger ham en kaas, met een wijntje natuurlijk.

23 mei.

Boodschappen gedaan bij een groot winkelcentrum, bij de doe-het-zelf winkel heeft Hans een nieuwe marchepied gekocht en ik kit voor het sanitair in de douche. Daarna lekker geklust, de douchecabine is zo goed als nieuw.

Het is weer weer voor het plaatje.

Garnalen, kalkoen en een royale salade. Onder het eten komt in de verte onweer voorbij. We doen de luifel uit en kunnen toch droog zitten eten.

24 mei.

Op de fiets en weer richting boulevard,  maar nu naar de andere kant.  Dwars door een villawijk naar het mooiste stuk van de baai. Gegeten bij een jachthaven met  uitzicht op de chique  boten. Morgen trekken we verder.

25 mei.

Naar Aytré 217 km

. We vertrekken na getankt te hebben. Binnendoor rijden we naar La Rochelle. Of beter gezegd naar Aytré. Het is een regenachtige dag, maar we hebben wel een mooie route.  Aan het eind van de rit  is het een heel gehannes om bij de camping "Les Sables" te komen.    Tot onze verbazing zien we dat we hier twee jaar geleden zijn geweest, om te kijken of dit een geschikte camping zou zijn als we weer in deze omgeving zouden komen.

Dus..

26 mei.

We fietsen naar La Rochelle, een kleine 10 km. waaierend langs de kust tot in het hartje van het centrum. Er is een demonstratie tegen Macron bezig met muziek en veel mensen. We kijken een poosje en genieten daarna van een zaterdag in een erg mooie stad met de wetenschap dat we die mooie route ook nog terug mogen fietsen.

27 mei

Moederdag in Frankrijk, rommelmarkt in Aytré. Een echte grote Franse brocante.

Tot een uur of een hebben we wat gerommeld op de markt en na de lunch gaan we weer op de fiets, nu met de zee aan de andere kant dan gisteren. Wat een landschap, oesterkwekers, surfstranden, baaien en zo fietsvriendelijk.

28 mei.

Naar Chatelaillon 7 km.

We gaan met de camper naar een dorp verderop. Chatelaillon, camping "Le Village Corsaire".

In heel Frankrijk is storm en regen voorspeld en omdat we tot nu nauwelijks regen hebben gehad blijven we nog even aan de kust. We kunnen na 14.00 uur op de camping terecht. Dus gaan we eerst boodschappen doen en tanken,  daarna melden we ons bij de receptie.

"Code oranje" wordt elk half uur omgeroepen.   Noodweer komt er aan!!  En inderdaad na 17.00 uur komt er een buitje voorbij, het mag geen naam hebben. Tot nu toe worden we alleen maar geschampt door de bui en stelt het niet veel voor.   Dus gaan we maar gewoon weer eten,  je moet tenslotte goed voor jezelf zorgen.   De avond valt, maar nog steeds geen regen.

Welterusten op hoop van zegen!

29 mei.

Goed geslapen,  geen noodweer te bekennen. De dag begint wel een beetje triest, maar dat mag dan ook  na vier weken. Rond elf uur maken we, de mannen, een wandeling langs de boulevard, door de winkelstraat naar de markt. Er is ook een aardige overdekte markt.

Na wat inkopen lopen we weer terug, maar nu in rap tempo want ineens regent het en dat blijft de hele middag zo. Na de lunch heb ik nog wat klusjes gedaan en uitgerust.

Later zijn we heerlijk uit gaan eten.

30 mei.

We worden door de zon gewekt. Korte broek aan en klaar voor een promenade. De dames wilden ook wel eens de overdekte markt zien. 's-Middags weer wat geklust. Het luik met ventilator wil maar niet open en die ventilator zelf schuurt echt irritant.

Verder lekker geluierd!

31 mei.

Naar Creon 190 km.

Zoals afgesproken vertrekken we naar Creon bij Bordeaux. Camping: "Bel Air".

Een aardige route binnendoor. Af en toe regent het,  maar Miepje(Tomtom) brengt ons feilloos tot voor de poort.  Mooie camping met grote plaatsen.

1 juni.

Vanaf de camping rijden we met de bus via een spannende route naar Bordeaux. Over de brug lopen we naar het centrum. Ons eerste terras is naast een oude stadspoort. Daarna hebben we de hele dag door Bordeaux geslenterd en genoten, een mooie stad!!

Gesloopt, maar voldaan rijden we weer terug.

Morgen gaan we op weg naar onze laatste stop in Frankrijk!

2 juni.

EEN MAAND ONDERWEG!

Naar Bidart 250 km.

"On route",  we willen eigenlijk alle snelwegen mijden, maar het gaat niet altijd zoals je het wil.

Het eerste uur rijden we in de drukte rond Bordeaux, maar na een poosje vinden we een alternatieve route.  Het is redelijk vlak en we tuffen lekker van dorp naar dorp. Miepje doet wat we van haar verwachten.  Door de mooiste stadjes, over goede wegen en in een rustgevend tempo.

We naderen de kust en de weg verandert in een heerlijke attractie, net een achtbaan.  Bergje op en bergje af gevolgd door een mooie bocht naar links en dan weer naar rechts. Dat zou je uren kunnen volhouden.

De ontnuchtering komt in Bayonne.   Zatermiddag-spits?!   Opgebroken wegen, route barrée, déviation en honderden mensen die tegelijk nergens naar toe willen.  Maar "Miepje" leidt ons in alle rust naar onze bestemming camping: "Ur-Onea"  in Bidart.

En... het is weer weer voor het plaatje.

3 juni

Zondag,   rustdag,   vandaag wel.   Op naar het strand.   Onderweg komen we spontaan een marché aux puces tegen.   Net koningsdag, gezellig kneuterig. We hebben een deksel voor een tupperware-wasemmer(3 x woordwaarde) gekocht. De oude was thuisgebleven. Je moet toch wat, zonder deksel schijnt die emmer niet te werken.

Verder hebben we het strand bewonderd met een twintigtal surfers in de branding en verderop een mooi uitzicht op de baaien.  De wandeling naar het oude centrum wordt beloond met een mooi voorbeeld van hoe je een stadje ook kunt opknappen. Zoals gezegd zondag, rustdag. Alle bewoners zitten op het terras en genieten van hun vrije dag.   Terug naar de camping. Lekker lui niets doen.

Vandaag geen plaatje.

4 juni.

Het is maandagochtend en het is triest weer. We gaan naar Biarritz, met de bus, lijn 12, die stopt voor de camping.  Doel: het station en daarna overstappen naar de stad. 10.36 uur ongeveer.  We worden getrakteerd op een spelletje gevaarlijkste weg van Frankrijk.

De stad ademt vergane glorie, zeker bij het oude strand. Surfers hangen wat rond in de branding te wachten op die ene golf, die niet komt vandaag. Koffie drinken we bij het theater.    Het is koud en vooral triest,  misschien helpt een lekkere warme lunch. Inderdaad!

Het centrum hebben we verder niet meer gezocht.

5 juni.

Naar Argelès-Gazost 180 km.

Plan gewijzigd: wegens slechte weersvoorspellingen in Noord-Spanje.

Na een erg regenachtige nacht, is er een overstroming op de camping.

In mijn onderbroek heb ik, op mijn buik, in de modder, onder de camper, de pootjes omhoog gekrikt. Daarna hebben we met zijn allen ervoor        gekozen om uit het westen te vertrekken,  de weersvoorspellingen zijn erg slecht voor het noordwesten van Spanje de komende tijd. In de Picos gaat het zelfs vriezen.

Op naar Toulouse om daarna verdere te rijden naar de Camarque.

We rijden gestaag door een gigantische regenbui. In de buurt van Lourdes vinden we toch dat we Maria even moeten opzoeken. En daarnaast moeten we ook tanken.

Tankstop bij de plaatselijke supermarkt.   Foute pomp, de kassa is gesloten. Het is twee minuten over twaalf, middagpauze. Geen diesel dus. We druipen intussen van de regen.

Starten dan maar. Hij start niet!! Nog een keer.....

Alarmcentrale gebeld. “U wordt door de dépanage weggesleept, het kan wel even duren.”(Helaas kampt de ANWB vanaf dat moment met een technische storing.)

De sleepdienst verschijnt na 2 uur, nadat eerst een mannetje met een startaccu was komen helpen, terwijl wij twee werkende accu's aan boord hebben.  Een mooie tocht met de sleepdienst, dwars door Lourdes en verder..  Zo'n 40 km. verderop worden we op een soort autokerkhof gedropt,  er is koffie in de garage en de camper staat nog steeds op de sleepwagen. Een uur of twee later krijgen we een plaats tussen de overleden voertuigen om te overnachten.

Het is intussen al na zessen.  Nee vandaag is het te laat om de klus te klaren. Of ze stroom hebben a.u.b. want de koelkast staat al uren uit. En warempel,  na nog een uurtje wachten, stroom.  De poort gaat dicht, "Hoe laat morgenvroeg?"  "Tja dat wordt wel tussen negen en tien. Hou het maar op tien."

"Welterusten….." "Bonne nuit!"

6 juni

Naar Toulouse 145 km.

We worden gewekt door het geluid van de schuivende poort. Het was geen nachtmerrie. De camper is echt afgesleept. Het is half zeven in de morgen en we staan op een soort autokerkhof, dat droom je toch niet! Dans le centre de nulle part.(vert. In the middle of nowhere.)

En om tien uur precies worden wij, nou ja, de camper, geholpen. Met hamer en beitel wordt een aantal onderdelen gesloopt, er wordt gesoldeerd, gesmolten en voila starten maar...

Ik hou mijn ogen dicht, draai ennn  broem.

Merci et au revoir!!

Nu op zoek naar de Mariagrot, tenslotte kwamen we daarvoor. Wonderen gebeuren echt in Lourdes                    We zijn geraakt.

Terug op weg naar Toulouse. Hans en Nelly zijn al op de camping ”Le Rupé” en hebben al een plaats voor ons besproken.  En als we aankomen,  kunnen we zo doorrijden.

Om 18.30 uur gaat de telefoon: "Hallo met de alarmcentrale van de ANWB, onze excuses maar we hadden een storing. Is uw camper al gerepareerd? "

7 juni.

Naar Vauvert 300 km.

We gaan niet meer sightseeën in Toulouse,  het weer is te slecht.

We rijden door naar Vauvert in de Camarque. Binnendoor via een paar cols van de vierde categorie naar Béziers. Mooi weer om te toeren, af en toe een stop, mooie landschappen.  Donkere wolken doemen voor ons op. Een wolkbreuk en een noodstop op een geschikte parkeerplaats. De ruitenwissers houden het voor gezien.  Ik heb gelukkig een zak vol zekeringen meegenomen, 15 ampère is goed.

Als het droog is start de camper gelukkig meteen.  Nu maar naar de Péage.   Even de blik op oneindig en een uur later zitten we in de zon aan een biertje op  camping  "Le Mas de Mourgues".

8 juni.

De zon staat al vroeg aan de hemel. Het is lekker weer om buiten te ontbijten.

We tutten wat aan, na de mooie, maar ook vermoeiende rit van gisteren. De was moet gedaan worden. In de middag fietsen we langs het kanaal naar Vauvers.

Een aardig stadje, maar er valt niets te beleven. Hans moet naar de kapper en daarna nemen we een terrasje. Boodschappen op de terugweg en..

het is weer weer voor het plaatje.

9 juni.

Hans is jarig!

Gezongen en cadeautje uitgepakt na het ontbijt.  Om elf uur op de fiets naar Aigues Mortes. We lopen zo de Middeleeuwen binnen.  Een mooi oud stadje binnen stadsmuren met mooie poorten. Er is een festival bezig met verschillende Middeleeuwse ambachten, muziek en marktkramen.         We eten op het grote plein met terrassen. Wie jarig is trakteert! En na een paar uur fietsen we weer terug.

Onderweg passeren we een vaartuig met een feestende groep mensen, verkleed in jarentachtig outfit. De muziek uit die jaren galmt over het water. Iedereen blij.

Morgen scheiden onze wegen,  wij gaan door naar de oostkust van Spanje,  Hans en Nelly blijven nog even in de Camarque.

Nog een wijntje als afscheid, "Dire adieu, c'est mourir un peu."

Wordt vervolgd..

Deel 2

Spanje

Naar Roses 308 km.

10 juni.

Om kwart over negen, draaien we de camping af, uitgezwaaid door onze vrienden. Tanken en binnendoor tot de Spaanse grens. Dan heel even de Peage en dan bij Figueres linksaf. Roses here we come. De laatste keer dat we in Rosas waren was in 1975 in de tijd van het Franco-bewind.

Op camping "Rodas" vinden we een mooie grote plek.  Even steken, bokken onder de voorwielen, luifel uit. Klaar! En dan is er koffie.  's-Avonds eten we couscous.

11 juni.

's Nachts onweer en regen. Als we wakker worden staat ons "straatje" Blank.   Niet getreurd, want nu is het weer droog. De weg naar Roses, zo'n 2,5 km, is goed te fietsen. Er is een mooie boulevard die zomerklaar wordt gemaakt, met veel terrassen.  We lopen door de stad, vleien ons neer op zo'n gezellig terras en gaan verder. Bij de jachthaven hebben we schitterende jachten bewonderd. Het is al in de middag als we terug op de boulevard even een hapje gaan eten. De weg terug naar de camping is wel even zoeken. Maar eigenlijk zijn we zo thuis. Nog even wat boodschappen doen bij de buurtsuper aan de overkant en daarna de benen hoog. In de verte klinkt gerommel, onweer op komst.

12 juni.

Lekker geslapen. Vandaag gaan we richting Castello d' Empuries. Er is markt.

De fietsroute gaat via een natuurgebied, daarna door Ampuria Brava en weer verder naar het centro historico van Castello d' Empuries.  Een mooi authentiek stadje, maar de markt mag geen naam hebben. Via dezelfde mooie route gaan we weer terug, maar eerst rijden we nog langs de boulevars en het strand. De vaarten van Ampuria Brava liggen er schitterend bij. Het is bijna Hollands. Bij ons eerste bezoek aan deze streek in 1975 waren ze druk aan het baggeren en bouwen.

13 en 14 juni.

Rustdag, wat slenteren door Roses, wat lezen, rust!

15 juni.

Naar Sitges 200 km.

We vertrekken weer vroeg en besluiten de tolweg te mijden.

We rijden door een prachtige natuur met veel bochten en heuvels. Binnendoor naar Barcelona. De rondweg is druk en er ontstaat een file door een ongeluk. We rijden weer. Richting kust moeten we kiezen: snelweg of kustweg.

Een schitterende kustweg brengt ons naar ons volgende doel camping Sitges. Helaas missen we de juiste afslag maar dat mag de pret niet drukken. Een afslag verder en keren..

Sitges here we come!

16 juni.

Naar de boulevard,  een kleine kilometer. Schitterend uitzicht op zee. Het is weekend en er wordt druk gezeild.    Dit weekend is de Gaypride 2018 en het zwermt hier van de stelletjes, in alle soorten en maten.

Leuk stadje vooral het oude centrum. Erg lekker gegeten, alles was er: zon, zee, strand en een leuke sfeer.      Maar morgen trekken we weer verder.

17 juni.

Naar Cambrils 85 km.

Om negen uur zondagochtend gaan we op weg. We tuffen rustig over mooie wegen. Onderweg even tanken en wat boodschappen doen .

We komen precies uit bij de ingang van de volgende camping. La Llosa. Inchecken en plaats 82 is voor ons. Een grote plek waar je de camper zo kunt inparkeren. Het is heel mooi weer.

Even bijkomen en op zondagmiddag flaneren we op de boulevard van Cambrils.

Een terrasje en wat is het leven toch mooi zo.

18 juni.

Er is een mooi fietspad  langs de kust van Cambrils naar Salou. Het ene strand na het andere.                      Mooie boulevards vol met terrassen en eettentjes.

Lunch in Salou op het strand. Daarna verder tot hartje Stad.

Een foto gemaakt van de grote naam "Salou" op de boulevard. Wat geflaneerd. Verbazingwekkend zoveel als er overal te zien is.

We fietsen terug, zo'n 20 km. vandaag. Dan ook nog een foto van de letters "Cambrils".

En ter afsluiting een drankje vlak bij de camping op het strand.

19 juni.

Vandaag gaan we op zoek naar het oude centrum van Cambrils.

Het centrum zoeken duurt wel even, de stad ligt op de schop. En  dan lopen we zowaar tegen wat oudere gebouwen. Dat zal het wel zijn. De fiets aan de ketting gezet. Er is een overdekt minimarktje met hooguit tien kramen. Een oude kerk en een paar oude straten. Zo dood als een pier! Dan komt er een aantal politieauto's met zwaailicht. De straat wordt afgezet. Kunnen we nog wel bij onze fietsen?

Later vinden we een oud terras op een lelijk plein, met heerlijke koffie. En we zitten tussen de autochtonen!

Dan terug naar het fietspad en nu de andere kant uit. Heel mooi, maar niet zover als gisteren. In een buitenwijk keren we terug om de rest van de middag te luieren.

Overigens is het weer weer....     en daarna koffie aan het strand.

Morgen vertrekken we weer terug naar het noorden.

20 juni.

Naar Torredembarra 45 km.

Zoals gezegd, vanmorgen om 9.15 uur door de slagboom, noordwaarts.

Torredembarra en de camping La Noria zijn gemakkelijk te bereiken en voor we het weten staat de camper op zijn plaats. Nou ja, foutje, de luifel kan niet open want er staat een boom voor de deur.  Dan maar opnieuw en nu staat hij echt goed.

Het strand ligt op 300 meter afstand, geen strandtent te zien, alleen wij en de natuur. Het naaktstand linksaf..

Een rustige boulevard op een kleine kilometer.  Op naar de haven,  heel rustig.

"Kunt u mij de weg naar het centrum vertellen, meneer? " "Rechtsaf, omhoog en dan rechtdoor. "

En dan is er inderdaad een leuk oud stadje.

21 juni.

Een rustige morgen,  voor het eerst echt naar het strand. Badhanddoek,  parasol en zonnebrandcrème mee. Boekje lezen, natte kuiten en oppassen dat je niet verbrandt. Heerlijk! Verder een luie dag.

Afgesloten met een drankje met Frans en Edith.

22 juni.

Heerlijk weer, hier en daar een miniwolkje, half tien en al 24 graden.

Naar het centrum, wat gelanterfant, koffie op het plein.

Daarna boodschappen bij de Carrefour. Samen met onze buurman Stefan uit Trier een biertje gedronken en over het leven zitten praten. Gezellig!

's-avonds een strandwandeling gemaakt.

23 juni.

De volgende morgen hebben we de wandeling voortgezet. Eerst langs de vloedlijn tot aan de haven. Aan het strand zijn roeiwedstrijden in klassieke sloepen, ter ere van Sant Joan. (Het hele weekend zijn feestelijkheden in heel Spanje.)

Daarna naar het centrum om langs de winkels te flaneren.

Na het avondeten naar het terras op de camping. Er is voetbal op TV vanavond  WK: Duitsland-Zweden 2-1!   Daarna livemuziek. En overal vuurwerk tot heel vroeg...

24 juni.

We fietsen langs de provinciale weg richting Tarragona, het is zondagmorgen

dus erg rustig. Bij Altafulla rijden we naar het oude centrum. Erg mooi! maar helaas kwamen we nauwelijks iemand tegen.  Bij een echt Spaanse koffiebar tussen de dorpsbewoners hebben we een Americano genomen.

Daarna naar de boulevard en toen over de heuvel van de vuurtoren terug naar Torredembarra. Mooie uitzichten en een paar stevige klimmen. De mensen zijn erg behulpzaam bij het zoeken naar de juiste route.

Het feestweekend van de heilige Johannes de Doper loopt ten einde en de camping stroomt leeg.

25 juni.

The day after! De camping is bijna leeg.

We moeten allebei naar de kapper.  Zo, het is goed gelukt,  we zien er weer goed uit.

26 juni.

Om 10.00 uur gaan we met de trein naar Taragona. Fiets gestald, kaartjes gekocht en tjoek-tjoek. We lopen naar de oude stad en onderweg nemen we een kop koffie. Voor onze neus ontstaat een demonstratie voor de afscheiding van Catalonie.

Iedereen in het geel. Vlaggen, linten, hoeden, petjes en paraplu's mee. De gemiddelde leeftijd ver boven de zeventig.

In een leuk parkje heeft een vriendelijke dame me in een babbeltruc laten trappen. Ze heeft mijn cash-geld vingervlug uit mijn beurs gerold. Vijftien euro lichter komen we in het centro historico aan. Moraal van het verhaal, geloof niet iedereen zomaar, vooral als ze er erg vriendelijk uit zien. Het historische centrum is een mooie oude stad met leuke straten en steegjes. Boven alles torent een indrukwekkende kathedraal uit.

Op de Rambla is een heel lange smalle markt. Het is er erg druk. Er zijn vooral kleren en hebbedingen te koop.        Erg vermoeiend voor mannen!    Na de markt hebben we, tussen de middag, wel erg lekker gegeten.  Intussen is het al 34 graden. Dus  zijn we sloom teruggelopen naar het station. Al met al een mooie dag.

27 juni.

Uitgeslapen, ontbeten en naar het strand.  Vandaag doen we helemaal niets!

Nouja, wel nog wat boodschappen, want eten moet tenslotte op zijn tijd.

Duitsland uitgeschakeld!

En is het vandaag weer weer voor het plaatje.

28 juni.

Vandaag weer lekker lui niets. We wandelen wat door het oude centrum, twee Americanos op het leuke terras. Een beetje afscheid nemen. Nog een keer langs de boulevard. Op de camping beginnen met wat spullen in te pakken.

Vanavond mosselen met patatas bravas. Wat een leuke mensen in het restaurant, vandaag een rondje champagne,  zomaar!  Hier komen we zeker terug.

Adios, morgen weer verder.

29 juni.

Naar Calonge 197 km.

We rijden verder noordwaarts, maar nu om Barcelona heen.  Een paar kilometer Peage en dan weer lekker tuffen binnendoor. Om half twee staat de camper weer. Nu op de mini-camping Pla de la Torre, in Calonge.

Een half uur later,  fietsen we over de boulevard in een lekker windje richting Palamos.

Afgelopen jaar hebben we hier op camping "International" gestaan, een aanrader!

En ja hoor, er is een Kruidvat-winkel, tijdelijk voor de Nederlandse toeristen.

Vandaag is er erg mooi licht om foto's te maken. Dus eerst op de fiets naar het wandelpad langs de Costa Brava. Dat loopt van Palamos naar Platja d' Aro. Je hebt een schitterend uitzicht over zee. We gaan tot halverwege en dan weer terug. Heen en terug wandelen is toch te ver.

Op de fiets dan maar naar Platja, via de grote weg. Gelukkig ligt er een ventweg, zodat we rustig kunnen fietsen zonder ander verkeer.

We komen zonder kleerscheuren aan. Het is hier net Valkenburg. Heel toeristisch, maar wel gezellig. We struinen langs de winkeltjes, pikken een terrasje en daarna uitwaaien aan het strand.

Als we in de middag terug komen, is er naast de camping feest.  Bistro 37 viert zijn eerste verjaardag. Goede livemuziek, lekker eten en drinken. Tot in de vroege uurtjes. Erg gezellig met onze buurtjes.

2 juli.

Het plaatsje Calonge is erg klein, met steile straten, maar echt Spaans. Op een wel heel petiet Placa Major is het erg aangenaam koffiedrinken, op het terras tussen de kunstig beschilderde huizen.

We zoeken later de "Mas Molla", een authentieke bodega waar wijn en fruit verkocht wordt. Deze ligt idyllisch tussen de wijngaarden.

De mensen daar zijn erg druk met het sorteren van perziken voor de veiling, maar ze staan ons toch te woord. Woensdag- en donderdagavond is er een rondleiding met wijnproeverij.

Maar het is nu maandag. Helaas.

Adios Espana!!

3 juli.

Naar Argelès sur Mer 120 km.

We tuffen weer door het Noord-Spaanse landschap.  Langs Pallafrugel richting Figueres naar La Jonguera. Nog even tanken, natuurlijk de verkeerde pomp, zo'n snelpomp voor vrachtwagens en binnen een paar tellen stroomt de diesel over mijn voeten. Nu hebben we de hele dag een lekker geurtje. Met de vlam in de pijp.

Na de Franse grens blokkeren wij en een tegemoetkomende vrachtwagen de doorgaande weg van Le Perthus.  Met beleid, rust en ingeklapte spiegels wordt het eigenlijk een fluitje van een cent. We rijden verder, langs een lange file die richting Spanje rijdt, via de mooie oude  "route national" totdat we uit de bergen zijn. Dan nog 25 kilometer tot de camping in Argelès sur mer. Camping: Catalan.

Even aanmelden en op de plaats zetten. Nu zijn we toe aan een drankje bij het strand. Het is 35 graden en we horen gedonder. Lekker fris, even.

4 juli.

Tja. Via het strand en door de haven naar Collioure.

Mooi fietspad  over de boulevard, bijna onvindbaar fietspad  langs de jachthaven en weg fietspad             langs de zee.

Dan maar op de weg.  "Zijn we hier in Collioure?" "Nee, terug bij de rotonde naar links en dan naar de grote weg." "Merci bien!"

We beginnen aan onze eerste Tour de France. Op een colletje van de tweede categorie rijden twee wielrenners. Met de laatste snik proberen ze de top te halen. Op het moment dat nummer één instort, geeft mijn vrouw, in een bloot zomerjurkje, een belletje of we even mogen passeren. De ultieme droom van iedere fietser. Wat is het leven mooi met een E-bike.

Na de terugweg hebben we de stad (Argeles) verkend en natuurlijk wat boodschappen gedaan.

5 juli.

Vandaag helemaal niets. Lekker lui.

En 'avonds een uurtje naar het strand. Op de terugweg even langs de kunstmarkt. Een mooie ring en armband gekocht. Erg gezellig.

6 juli.

De laatste dag in Argeles sur Mer. Weer nemen we afscheid, nu van de Middellandse Zee. Weer terug in Frankrijk zijn we natuurlijk moules frites gaan eten, terwijl we tegelijkertijd België zagen winnen van Brazilië.

7 juli.

Naar Millau 246 km.

We klimmen naar het noorden via de A75. Letterlijk, want we stijgen tot meer dan 750 meter.  Millau staat op onze  verlanglijst met zijn giga-viaduct. Dit is het hoogste van Europa. De afdaling naar de stad is lang en heeft een dalingspercentage van 6%, dus afremmen op de motor. Het uitzicht is schitterend.

De kleine camping Larribal ligt direct aan de Tarn. Het is  er mooi en de mensen zijn vriendelijk.

Fietsen om boodschappen te doen is een ander verhaal, buiten het centrum van de stad weet je nooit of en waar een fietspad ligt. Op zoek naar de buurtsuper is echt zo'n dingetje. Over de stoep, in de goot langs de weg, met de fiets aan de hand oversteken en steeds maar denken dat het laatste uur heeft geslagen. Terug gaat beter.

Langs de camping loopt wel een mooi fietspad, onder het viaduct door, dat we morgen gaan verkennen richting   "Het Viaduct".

Vanavond is op het terras(je) voetbal op TV. We zijn met zijn vieren. Wat een luxe.

Kroatië verslaat Rusland.

8 juli.

In het centrum is rommelmarkt,  zoals bij ons op Koningsdag. Drukte alom.  Het hele, oude centrum wordt gebruikt. Vooral rondom de overdekte markt en de oude toren. Iedereen heeft een standje. Leuke stad.

En lunchen natuurlijk bij:

Dan op weg naar het bekende viaduct van Millau. Er gaat een fietspad onderdoor, dat moet je toch meegemaakt hebben.

Na zo'n 8 km. zouden we toch wel iets moeten zien, het hoogste viaduct van Europa is toch niet te missen?

Er zat een addertje onder het fietspad. Bij  camping Huttopia hadden we een scherpe bocht naar rechts moeten nemen, over een bruggetje en dan linksaf! Fietspad gemist dus! Maar uiteindelijk hebben we door een erg mooi landschap gereden en leuke mensen ontmoet.

Het viaduct doen we wel een andere keer.

Morgen gaan we richting Moulins. Dan beginnen we met een ritje OVER het viaduct.

En nu is het tijd voor couscous!

9 juli.

Naar Moulins  337 km.

Mooi op tijd op en we zijn weer on route. De A75 brengt ons door een geweldige variatie aan bijzondere landschappen. Vooral het vulkaangebied van Auvergne vinden we erg mooi. Het is prima weer en hoe hoger we komen, hoe frisser de wind. We rijden tot boven 1100 meter. Een motorongeluk brengt ons weer terug in de realiteit. Eerst een langzaam rijdende file, dan zien we een persoon in een greppel, bedekt met folie, drie motoren worden afgesleept en een kleine Toyota zonder voorkant staat dwars op de weg. Daarna zijn we rustig langs Clermont-Ferrand over een aantal kleinere wegen naar Moulins gereden.

Onze eerste kennismaking met een volautomatische camperplaats.

Aire de Camping-Car Moulins

Inchecken bij een slagboom, munten bij een automaat en stroom via een paal waar je die munten in moet gooien. Na het eten zijn we nog even naar Moulins-centrum gewandeld, maar alles was al dicht om negen uur ’s avonds. Het zag er allemaal niet erg aantrekkelijk uit.

Dan maar naar bed. Helaas werkte het apparaat voor de stroom niet naar behoren, dus na een paar uur (midden in de nacht) de koelkast  op “gas” gezet. Probleem opgelost!

10 juli.

Naar Liverdun 375 km.

We rijden al vroeg weg omdat we geen snelweg willen rijden. Het landschap is weer verbluffend mooi. maar door de hindernissen die we moeten nemen komen we maar met een slakkengang vooruit. Opgebroken dorpen, afgesloten wegen, die we nou net moeten volgen en ga zomaar door. Vandaag de wet van Murphy. Steile klimmen en afdalingen tot 11%, maar de route is geweldig.

Om half vier rijden we de camping op in Liverdun. Deze kennen we van afgelopen jaar. “Les boucles de la Moselle”. Mooi gebied om een fietstocht langs de Moezel te maken.

Onze “buren” uit Lent zijn meteen gezellig en bieden ons een drankje aan. Later gaan we WK kijken in een  speciale ingericht zaaltje.

11 juli.

Het is hier duidelijk frisser dan we de laatste weken gewend zijn, maar dat is ook wel lekker. Vandaag wordt een rust- en boodschappendag. Naar het volgende dorp is het goed te fietsen. Er zijn verschillende supermarkten. En   ’s avonds natuurlijk weer WK.

12 juli.

Fietsen naar Toul lijkt ons wel wat. Het is nog steeds mooi weer, 24 graden met wat wind. Een spiksplinternieuw fietspad loopt langs de uiterwaarden van de Moezel, zo’n 22 kilometer lang en het gebied is erg mooi.

Helaas stelt Toul ons al net zo teleur als Moulins. Het echte centrum bevindt zich rond een rotonde en overal rijdt verkeer. Het oude Toul heeft wel wat aardige bezienswaardigheden, maar dan heb je het ook gehad. Op de terugweg hebben we, net als gisteren, wat hindernissen te nemen. Mijn schoenzolen en fietsbanden zijn nu vereeuwigd in een pas gestort betonnen fietspad over een brug. Vanaf nu het “fietspad of Fame”.

Maar daarna vliegen we weer terug door die heerlijke natuur. ’s Avonds nemen we afscheid van Frankrijk en onze buren, die morgen verder reizen. Nog één rit en onze vakantie van 10 weken en 3 dagen zit erop.

De camera's hebben we intussen niet meer gebruikt. In deze omgeving kwamen we al zo vaak dat we gewoon zijn vergeten foto's te maken.

13 juli.

Naar huis 450 km.

We rijden na wat boodschappen te hebben gedaan,  rond half tien weg uit Liverdun. De autoweg is vrijwel leeg. Even tanken in Luxemburg en daarna door de Ardennen richting Luik. Zelfs een buitje van een paar minuten kan ons niet deren. Een enkele wegversmalling door werkzaamheden en voor de rest geen kip op de weg. Door de tunnels van Luik en nog steeds rustig verkeer. Dan passeren we de Nederlandse grens. Gelukkig weer veilig in ons eigen land. Op de A73 rijden we bij Haps een file in. Geen nood we kunnen nog net de afslag nemen.

Nog een paar kilometer en we zijn thuis.